Preskočiť na hlavný obsah

Prosím, už žiadny Avon ani Oriflame (part 2)


Keď som v roku 2012 písala článok a dovolila si v ňom vyjadriť svoj názor na katalógový predaj kozmetiky, ozvalo sa pomerne veľa ľudí, ktorí ma verejne alebo aj emailom (teda neverejne) obvinili z publikovania zavádzajúcich informácií. Než sa ozvú ďalší, radšej skúsim upresniť, čo som vtedy mala na mysli a doplniť obraz.


Môj článok z júla roku 2012 - Prosím, už žiadny Avon ani Oriflame - má stále dobrú čítanosť. Na to, že som so serióznejším blogovaním iba začínala, ho môžem hodnotiť ako úspech. Evidentne som však nevedomky pichla do osieho hniezda, lebo istí návštevníci blogu moje slová okamžite zobrali ako útok. Predpokladám teda, že článok s touto tematikou vyhľadávajú buď panie / slečny, ktoré sa o kozmetiku Avon a Oriflame zaujímajú, alebo priamo predajcovia tejto kozmetiky a najmä od nich môže pochádzať kritika.

Ostatní zástupcovia podobných firiem buď toľko nesurfujú po internete, alebo sa v mojom článku nevyskytujú slová, pre ktoré by ich vyhľadávače naviedli na môj blog. Mala som však zopár ponúk na platené recenzie katalógovej kozmetiky iných značiek a tie som odmietla. Už asi tušíte z tohto postoja, že ja nemám nič osobné proti kozmetike Avon a Oriflame ako takej. Nechajte ma preto vysvetliť, čo ma viedlo k napísaniu takého článku a prečo práve tieto dve značky som spomínala.

Vysvetlenie k bodu č. 1

(tvrdenie: Výrobky katalógovej kozmetiky si nemôžem ochytať, ovoňať, odskúšať,...)

Je mi úplne jasné, že doba sa za tie roky zmenila. Veľa predajcov kozmetiky dnes okrem prelistovania katalógu ponúka vzorky, ktoré si môžete v prípade záujmu zakúpiť, alebo ich dostanete zadarmo. V roku 2012 to však nebolo až takou samozrejmosťou. Vzorky sa dali zakúpiť jedine u vôní. Presne ako píšem v článku, dostala som pod nos katalóg so slovami: "Nechceš si prelistovať a niečo objednať?"


Predaj kozmetiky Avon, Oriflame a iných menej známych značiek s katalógovým predajom fungoval takmer výhradne touto "listovacou" formou a výpovedná hodnota textu s obrázkami na stránkach sa blížila nule. Obrázky s popismi: "Modelka je nalíčená..." síce vyzerali nádherne, ale svoje obavy zo skresľovania reality nemusím vysvetľovať. Veď poznáte princíp reklamy, Photoshop... Pri NIEKTORÝCH líčidlách by som preto v kamennom obchode či u predajcu možno riskla aj ten tester. Ak by šlo napríklad o riasenku, linku a nie trebárs mejkap v tégliku. V roku 2012 a ani predtým mi však nikto z predajcov katalógovej kozmetiky testery na skúšanie či produkty na pozeranie neponúkal.

V článku som žiaľ zabudla spomenúť jednu vec a to uznávam. Moja chyba. Ostal v ňom neobjasnený pojem "ochytať" a na mysli som mala kontrolu zloženia produktov. Nakoľko som pôvodným povolaním farmaceutická laborantka, INCI (zloženie produktov uvádzané vo vedeckom názvosloví) je u mňa veľmi zásadná informácia. Podľa zloženia viem, či je produkt vôbec hodný toho, aby som ho skúšala. Keď mám do produktov investovať viac peňazí, musím vedieť, že v nich nebude stopové množstvo účinných látok oproti veľkému pomeru balastov. To je dnes celkom bežná prax mnohých výrobcov a u produktov v určitej cenovej kategórii skrátka nechcem platiť za pomocné látky. Toto ale nepíšem na adresu produktov Avon a Oriflame, ale všeobecne. Preto je pre mňa také dôležité vidieť produktu obal alebo mať informácie z nejakého dostupného zdroja. Pokojne aj od Avon Lady. Prečo nie?

Ak mi predajca nevie / nechce zistiť, aké obsahové ingrediencie v prípravku sú a ani ho nemá pri sebe, je mi to ľúto, ale nákup neuskutočním a ani niektoré produkty pravdepodobne nevyskúšam. Nech mi dámy komentátorky prepáčia moju otvorenosť, ale niečo ako INCI sa v roku 2012 na weboch nevyskytovalo ani náhodou. To sú dnešné móresy. Ak aj predávajúca mala niečo vlastné, rozhodne nemala z každého produktu aspoň jeden. Mala som teda dve možnosti: 1) počkať, až si ho objedná niekto iný, 2) kúpiť naslepo.

Ako spomínala jedna z komentujúcich, dnes si niektorú kozmetiku Avon aj Oriflame môžete skutočne na prezentáciách vyskúšať a rovno i zakúpiť. Dámy majú produkty na stoloch. Stačí natiahnuť ruku a môžete obzerať. Prístup niektorých predajcov je o čosi lepší.

Vysvetlenie k bodu č. 2

(tvrdenie: Sklamala ma minimálne polovica katalógových produktov, ktorým som dala šancu.)

Nehovorím, že všetky produkty predávané cez katalógy sú zlé. Od Avonu som milovala vôňu Rare Gold a aj dnešné Pur Blanca vône ma oslovujú. Páčia sa mi taktiež šperky, ktoré má Avon celkom vkusné. Sama vlastním niekoľko setov s náušničkami a náhrdelníkmi. Tie mi stačilo vidieť na stránkach a už som si robila rožky.


Avšak neraz som cez kúpila aj taký produkt, ktorý po prvom použití letel do koša. Napríklad nad tekutými linkami som trpko zaplakala. Hrot nakreslil takmer priesvitnú čiaru a výsledný efekt bol lacný, neprirodzený. Nepáčia sa mi ani krémy na nohy a pleťové masky...

Od Oriflame som mala vynikajúce ceruzky na oči (vysúvacie i strúhacie) a tiež pár rúžov. Všetko kupované naslepo a všetko vypotrebované. Zaujali ma taktiež pekne farebne nakombinované paletky očných tieňov. Dekoratívna kozmetika sa značke Oriflame darí.


Naopak ma nepotešila Oriflame vlasová kozmetika a kozmetika na telo. Niektoré produkty sa mi zdali dosť priemerné na ich nie práve nízku cenu.

Ale nebol to iba Avon a Oriflame, kde som pár produktov ofrflala alebo vyhodila. Do koša leteli aj rúž a riasenka Fleur de Santé. Tiež som za tie roky, čo som na svete, vyhodila pár drahších produktov iných značiek a práve rok 2012 a 2013 boli u mňa zlomové. Povedala som si, že viac nebudem vyhadzovať peniaze za nákupy naslepo. Teraz už z časti chápete môj postoj voči katalógovému predaju.

Produkt z katalógu dnes kúpim iba od človeka, ktorého dobre poznám a o ktorého miere odbornosti nemám pochybnosti. Napríklad nemám problém kúpiť produkt od kamarátky Ľubky, ktorá predáva TianDe. Produkty sama používa, donesie ich k preštudovaniu (aj si niečo vyskúšam), vie o nich všetko.


Nedávam šancu produktom, ktorých zloženie nepoznám. Ani keby mi ich poskytli zadarmo len na účely recenzie alebo v lákavej zľave. Tak ako nebudem recenzovať produkt na základe zloženia a bez vyskúšania (aj také ponuky boli), tak isto nekúpim produkt, ktorý ma niekto iný vyskúšaný, no o jeho zložení nič neviem a nepoznám odbornosť predajcu. Odbornosťou myslím riadne vzdelanie, nie certifikát o absolvovaní "babského sedenia". Alebo musím vidieť, že má niekto záujem a vzdeláva sa sám, číta, píše... Kto sa nevzdeláva, je nezodpovedný a nemal by predávať kozmetiku. Aj toto som sa prostredníctvom článku snažila povedať.

Ja neposielam ľudí za osobami, ktoré im dajú katalóg. Podávam potrebné informácie k produktu, ktoré by u mňa rozhodli za alebo proti kúpe a učím sa neustále. Zverejňujem svoje skúsenosti, svoje vedomosti získané v škole, praxi a je pri nich moje meno aj priezvisko. Slovo robí človeka a meno mu dáva identitu. Nie som anonymná ako niektoré blogerky. Nech aj čitatelia vystupujú vo svojom mene a nakupujú u ľudí, ktorým dôverujú a v oficiálnych obchodoch. Chcem, aby si každý mohol vložiť produkt do košíka na základe slobodného uváženia a kedykoľvek ho z neho vybrať. Tak, ako nakupujem produkty ja. Či už to spraví online alebo v kamennom obchode, na tom nezáleží, ale urobí to sám. Nie cez anonymných sprostredkovateľov, ktorých nepozná.

Vysvetlenie k bodu č. 3

(tvrdenie: Produkty majú veľmi čudné ceny.)

K tomuto jedinému odstavcu sa snáď vyjadrovať nemusím. Nemajte ma za neznalú. Viem, čo je to výpredaj a čo sú sezónne zľavy. Viem, že ide o obchodnú taktiku. Ja iba nedôverujem výpredajom, kde idú ceny naozaj až podozrivo nízko a kde ma na dôvažok mnohé produkty sklamali. To už ale vlastne nadväzuje na bod číslo 2 a zvyšok článku je úvaha, ktorú azda tiež netreba vysvetľovať.

ZÁVER (Aleluja)


Dostávam sa konečne k zhrnutiu. Snáď ste pochopili, že nemám averziu voči žiadnej značke, iba frflem na určité formy netransparentného predaja. Ľudia si zaslúžia byť informovaní a to by mal každý obchodník chápať.

Ak by som natrafila na Avon lady alebo kozmetickú poradkyňu Oriflame či hocijakej inej kozmetiky, ktorej budem dôverovať, alebo ktorá uspokojí moje túžby po poznaní, nevylučujem, že si aj od nej niečo kúpim aj cez katalóg. Prečo by som nemala chcieť skvelý produkt? Pokiaľ sa bude dať produkt zohnať okrem katalógu TAKTIEŽ online, v kamennom obchode, na plánovaných akciách na verejnosti, kde budete mať prístup, rada ho zrecenzujem na svojom blogu Awards4beauty, nech už po vyskúšaní získa akékoľvek hodnotenie odo mňa.

Ak ma však bude niekto žiadať, aby som produkt zrecenzovala a uviedla v recenzii osobný kontakt, s veľkou pravdepodobnosťou to nespravím. Hoci nie som žiadna no-name blogerka, ja som pre vás tiež IBA cudzia osoba. Tiež si môžete povedať: "Jedna baba Veronika povedala..." a pomyslieť si svoje.

Názory iných akceptujem a želám si, aby aj iní akceptovali tie moje, hoci ich niekedy píšem trošku komplikovane. Uznávam. Snáď ste ma už teraz pochopili správne. V každom prípade odporúčam každému čítať pozorne a pozerať aj dátumy zverejnenia. Čo je aktuálne dnes, to nemuselo byť aktuálne včera ani pred piatimi rokmi.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Kontaktujte ma

Pred necelými 6 rokmi, teda v čase, keď bol na tomto blogu publikovaný prvý článok " Kto je Bridget a kto je Veronika? ", som ešte presne nevedela, o čom tento blog bude. Chvíľkami to bolo prevažne o kozmetike, potom zasa o sebe, potom o práci, zdraví... taká "všehochuť". Dnes je obsah úplne jasný a keby ste mali k nemu otázky, alebo chceli so mnou nejakým spôsobom spolupracovať, kontakt na mňa nájdete v tomto článku. Presne 1. 1. 2013 som sa rozhodla pre radikálny krok. Všeobecné informácie o kozmetických procedúrach, obchodoch a rutine ostali na tomto mieste. Aj naďalej píšem o všetkom, čo ľudí zaujíma či môže zaujímať a články rôzneho druhu pribúdajú. No recenzie konkrétnych kozmetických produktov dostali svoj samostatný priestor. Produkty pre krásu, kozmetika, kozmetické pomôcky i parfumy sa odsťahovali preč a dali vznik novému blogu. Blog Awards4beauty - kozmetické oskary od New Bridget vám ukáže recenzie každého zaujímavého produktu, ktorý som kedy mala a ak

Roláda z karé plnená zeleninou

Máte kus krásneho karé a uvažujete, čo by ste z neho spravili na obed? Priznajte si, prírodné rezne a minútky sú OUT. To už ste robili milión krát a možno vám ani nejdú na chuť. Skúste z mäska spraviť roládu a miniete všetko, čo máte v chladničke. Správna gazdinka nevyhodí nič. Všetko zužitkuje. Dnes mi to vôbec nemyslelo. Potrebovala som navariť obed a nie a nie vymyslieť, čo by sme mohli jesť. Všetky obľúbené jedla už totiž mama varila v týždni. Mohla som spraviť karé na prírodno. Len ho osoliť, okoreniť, opiecť na panvici, ale mne napadlo, že by som ho mohla niečím naplniť. Pozrela som staré kuchárske knižky, že aká je technológia a ako dlho sa to zhruba bude piecť. Nič... Ani teplota, ani čas. Nuž poďme improvizovať. Krok 1 Na obrázkoch som videla len raz zložené mäso, ale tej môj kus mäsa bol veľký. Takže som si vymyslela svojský rez v tvare písmena "U". Či je to tak správne, netuším, ale rezalo sa mi dobre. Prerušovaná čiara naznačuje miesto, kde som začala a šípky ukaz

Ako vyrobiť formičku na vykrajovanie medovníčkov

Výroba vykrajovacej formičky nie je taká veda, ako by sa mohlo zdať. Dnes som pre vás pripravila trošku netradičný recept. Budeme robiť formičku. A nie žiadny stromček ani srdiečko. Ja som si vytvorila formičku mojej psej slečny. Aj vy nôžete mať taký tvar, aký si len zmyslíte. Tak čo? Idete do toho? Tento postup bola čistá improvizácia. Chcela som si pôvodne formičku kúpiť. Ibaže to poštovné by ma stálo viac než medovníčky pre tri 4-členné rodiny... Pozerala som po byte, z čoho by som formičku vyrobila, keď mi padol zrak na svietnik s vyhorenými čajovými sviečkami a bolo jasno. :-) Formičky sa isto dajú vyrobiť aj z iných materiálov. Raz som už skúšala vystrihovať pásiky z plechovky od oleja (a dorezala prsty poriadne), ale tento materiál sa pochopiteľne v domácnostiach nachádza najčastejšie a je ďaleko bezpečnejší i ohybnejší. A lacný. :-) Formička na vykrajovanie - návod s obrázkami Na výrobu formičky si nachystajte vypálené čajové sviečky v kovovej fólii. Myslím tým tie malé kahanc